Kinderen kunnen het ene moment intens verdrietig zijn en het volgende moment heel bij. Dat is normaal, ook al zijn hun reacties voor volwassenen niet altijd te begrijpen. Kinderen rouwen in stukjes. Dat hebben ze nodig om overeind te blijven. Kinderen laten hun rouw ook zien in hun spel. Ze spelen vaak het verlies na, dat helpt om te doorgronden wat er is gebeurd. En soms laten kinderen helemaal niets zien. Ze huilen hun tranen alleen van binnen, onzichtbaar voor de mensen om hen heen. “Want die hebben al zoveel verdriet, die hoeven dat van mij er niet ook nog bij te hebben.”
Kinderen die te maken krijgen met echtscheiding, rouwen ook. Altijd. Het gezin wordt immers nooit meer zo het was. Kinderen van gescheiden ouders hebben soms ook loyaliteitsproblemen en kunnen zich schuldig voelen aan de breuk tussen hun ouders.
Een begeleidingstraject bestaat uit drie belangrijke onderdelen: kennismaking, intake en begeleidingsprogramma; begeleidingsgesprekken; evaluatie en afscheid nemen. Naast een aantal gesprekken volgens een op het kind afgestemd begeleidingsprogramma is het ook mogelijk om een of meerdere ‘losse’ gesprekken te voeren.
Kennismaking, intake en programma
Eerst maak ik graag (vrijblijvend) kennis met de ouders/verzorgers, nog even zonder het kind. Ik luister graag naar het verhaal en we bekijken of we samen kunnen werken. Ik leg uit wat je mag verwachten en hoe ik werk. Bij het daaropvolgende intakegesprek maak ik kennis met het kind en bekijken we vanuit zijn of haar perspectief wat nodig is. Zo krijgen we het te bereiken doel helder. Na deze twee gesprekken schrijf ik een begeleidingsprogramma, met daarin de gemaakte afspraken en het voorstel voor begeleiding. Veranderingen in het leven van het kind kunnen aanleiding geven tot aanpassing van het programma. Dat komt geregeld voor en gebeurt altijd in overleg met de ouders/verzorgers en met het kind.
Individuele gesprekken
Tijdens de gesprekken, die in de regel een uur duren, gaan we aan de slag met het verlies. Dat doe ik met allerlei
werkmethoden en op vele manieren, zoals tekenen, knutselen, muziek, spelen en praten. Er is niet één aanpak; ik kies een aanpak die past bij het kind en sluit aan bij zijn of haar belevingswereld. Het verdriet en alle andere gevoelens mogen er zijn. Door (h)erkenning kunnen kinderen dit een plek geven. Zo nodig krijgt het kind ook oefeningen of opdrachten mee voor thuis. Na elke vier sessies met het kind vindt een gesprek plaats met de ouders/verzorgers. We bespreken dan de voortgang en eventueel ontvangen de ouders/verzorgers tips voor de begeleiding thuis.
Evaluatie en afscheid
Het is belangrijk voor kinderen en/of hun omgeving dat er een moment is dat de begeleiding expliciet wordt afgesloten. Bij deze afsluiting staan we stil bij wat we samen hebben bereikt en evalueren we het proces. We nemen daadwerkelijk afscheid van onze regelmatige gesprekken.
Bij veel begeleiders houdt hun bijdrage hier op. Niet bij BrightBlue Coaching & Training. In de twee maanden na ons laatste gesprek houden we desgewenst contact per telefoon of e-mail. Als extra service van mij. Op initiatief van de ouders/verzorgers en/of het kind (samen met de ouders/verzorgers).