Nieuwsbrief KoersVast 12, september 2013

Goed afscheid nemen is cruciaal bij verlies van werk

Afgelopen week sprak ik met de directeur van een welzijnsorganisatie. Hij moet in deze tijd een aantal van zijn vaste medewerkers ontslaan. Een moeilijke klus, maar eentje waarvoor hij tijd neemt. Niet alleen door de mensen die afscheid moeten nemen, persoonlijk te begeleiden maar ook door aandacht te hebben voor mensen die wel in dienst blijven. Ondanks deze vervelende situatie voelen zijn medewerkers zich gehoord, kunnen ze goed afscheid nemen. Maar hoe vaak gebeurt het niet anders?

We lezen en horen elke dag over verlies van werk: faillissementen, reorganisaties, afslankingen, noem maar op. Elke dag komen er mensen op straat te staan. Voor veel mensen is dat pijnlijk, zeker als ze jarenlang met hart en ziel voor hun bedrijf of organisatie gewerkt hebben. Ze hebben zich verbonden aan hun werkgever. Ineens losgescheurd worden, doet dan pijn. Wie zijn ze dan, zonder hun werk? Dat verdient een zorgvuldige benadering: van afscheid nemen, rouwen, betekenis geven en weer opnieuw beginnen. Zowel voor degenen die (moeten) vertrekken als voor degenen die achterblijven. Ook zij komen terecht in een nieuwe werkelijkheid.

Aandacht voor afscheid

Afscheid moet je bewust nemen. Het helpt om stil te staan bij wat gaat stoppen en terug te blikken op een periode die voorbij is. Hierbij zijn zowel positieve als negatieve gevoelens welkom. Goed afscheid nemen is echter niet gemakkelijk. We gaan er ook liever aan voorbij. Met als gevolg dat we later vaak last krijgen van onafgemaakte zaken of dingen die we nog hadden willen zeggen of doen. Zo kun je van je medewerkers niet verwachten dat ze zich na een afslanking zonder meer enthousiast verbinden aan een nieuwe toekomst, andere werkwijzen, collega’s of leidinggevenden. Daar is meer voor nodig.

Na een bewust afscheid komt het rouwen. Een begrip waarover we het op het werk niet gemakkelijk hebben. Rouw is immers geen zakelijk begrip en wordt daarom al snel als ‘weerstand’ gelabeld. We mogen rouw echter ook zien als de achterkant van de loyaliteit waarmee de medewerker zich aan zijn werkgever verbond. Juist als de ‘weerstand’ er niet zou zijn, moet je je zorgen maken. Het is nodig om de band met de omgeving opnieuw vorm te geven: wat betekent dit nu wat er gebeurd is? Daarover meer in mijn volgende nieuwsbrief.

Goed communiceren is lastig

Juist in tijden van verlies is communiceren lastig. Je hebt het er maar niet over, dan is het er ook niet. Dat blijkt echter niet te werken: hoe harder je het verlies en de gevolgen daarvan wegdrukt, des te harder kloppen ze op de achterdeur weer aan. 
Ik help je graag beter te communiceren. Ik help je om liefdevol naar jezelf en jouw reacties te kijken. Doe mee aan (een van) mijn workshops: op vrijdag 18 oktober over communiceren en op vrijdag 8 november krijg je zicht op jouw gedrag en jouw reacties. Zien we elkaar dan?

Als je mijn hulp inroept of een workshop volgt, dan kun je de kosten (deels) vergoed krijgen via je aanvullende ziektekostenverzekering! Mijn begeleiding valt onder natuurgeneeskunde. Ook werkgevers betalen steeds vaker de kosten van begeleiding. De kosten van prestatievermindering of ziekteverzuim zijn immers veel hoger dan de kosten van begeleiding. Voel je vrij om je werkgever op mijn begeleiding te attenderen. 

BrightBlue helpt kinderen en volwassenen met pijn in hun hart om na een verlies weer te genieten van hun leven. BrightBlue helpt medewerkers die moeite hebben met veranderingen op het werk om weer met motivatie en plezier hun werk te doen. BrightBlue helpt organisaties in verandering om met gemotiveerde medewerkers hun doelen te bereiken.

Heb je 'n vraag?

Ik help je graag aan een antwoord. Bel of e-mail:
0031 6 129 49 654
info@brightblue-coaching.nl

Nieuwsbrief KoersVast