Wijsheid is zijn
niet hebben

Als je gaat luisteren, zal je lijf vertellen

Rouwen doe je met alles wat je in je hebt. Je ervaart je verlies in je gevoelens, gedachten, in hoe je jezelf ziet en de wereld om je heen. Rouwen doe je ook met je lijf. Rouwen doe je juist met je lijf, ook al (h)erkennen we dat vaak niet als rouw.

Je lijf reageert

Rouw uit zich in tal van lichamelijke reacties. Je kunt ontzettend moe zijn of je uitgeput voelen. Ook slecht slapen of eten zijn heel normaal, net als (spier)spanning, hoofdpijn, hartkloppingen, paniekaanvallen, hyperventilatie, duizeligheid en zelfs flauwvallen. Je kunt het gevoel hebben dat er een steen op je maag ligt, buikpijn of diarree hebben. Het kan zijn dat je dezelfde klachten krijgt als de overledene ook had. Als je rouwt, is ook je weerstand lager. Vaak ben je daardoor gevoeliger voor bijvoorbeeld verkoudheid of griep.
 
Lichamelijke klachten kunnen ook een signaal zijn voor emoties die vastzitten,  er (nog) niet uit kunnen komen of zich in ‘verdraaide vorm’ uiten. Zo kun je bijvoorbeeld heel verdrietig zijn, maar dit (onbewust) vooral uiten als boosheid. Bij kinderen zien we vaak veranderingen in gedrag, terwijl ze in feite rouwen om diegene wie of datgene wat ze verloren hebben. 

Je lijf vertelt

Vaak zijn we geneigd voorbij te gaan aan deze lichamelijke klachten als signaal voor rouw. Maar alles wat je wegduwt of binnenhoudt, vindt op den duur toch zijn weg naar buiten. En als dat lang duurt, kun je er zelfs ziek van worden. Rouw die als een zware steen op je maag ligt, kan leiden tot leegheid en depressie. Je lijf ‘weet’ echter wat goed voor je is en wat je nodig hebt. Vaak al voordat jij je daarvan bewust bent. Je hoeft alleen maar te luisteren en je lijf gaat vertellen.
 
In plaats van je te ergeren aan bijvoorbeeld hoofdpijn of buikpijn en er alles aan doen om de pijn snel te laten verdwijnen, kun je ook een pas op de plaats maken: merk met aandacht deze pijnplek(ken) op en vraag jezelf af wat dit deel van je lijf je te vertellen heeft. Wat het nodig heeft. Dat kun je doen met de volgende oefening. 

Drie minuten

Ga op een rustige plek zitten waar je niet gestoord kunt worden. Maak het je gemakkelijk en doe je ogen dicht. Luister naar de geluiden om je heen. Merk op hoe je op je stoel zit, hoe je voeten op de grond staan, hoe je benen, billen en rug de leuning van de stoel raken. Concentreer je dan op je ademhaling. Je hoeft deze alleen maar te volgen, je hoeft er niets aan te veranderen. En komen er gedachten voorbij, dan ga je opnieuw naar je ademhaling. Meer hoeft niet. Vraag jezelf dan af wat je gewaar wordt in je lijf. Kun je een woord of een beeld laten opkomen dat past bij wat jij ervaart in je lichaam? Wat heeft dit woord of beeld nodig? Rond de oefening rustig af en doe je ogen weer open. Wat heb je ervaren? 

Meer weten over omgaan met verlies en rouw?

Mail info@brightblue-coaching.nl of bel 06-12949654, ook voor de nieuwsbrief. Persoonlijke vragen over (aanstaand) verlies, door o.a. overlijden, scheiding, ziekte, verlies van werk? Bel/mail voor een kosteloos en verhelderend kennismakingsgesprek. Vergoeding door zorgverzekering mogelijk.
 

BrightBlue helpt kinderen en volwassenen met pijn in hun hart om na een verlies weer te genieten van hun leven. BrightBlue helpt medewerkers die moeite hebben met veranderingen op het werk om weer met motivatie en plezier hun werk te doen. BrightBlue helpt organisaties in verandering om met gemotiveerde medewerkers hun doelen te bereiken.

Heb je 'n vraag?

Ik help je graag aan een antwoord. Bel of e-mail:
0031 6 129 49 654
info@brightblue-coaching.nl

Nieuwsbrief KoersVast